یکی از اصلیترین مسائل کارفرماها فرصت محدود برای بررسی رزرومههای دریافتی است. برای همین تنها یک نگاه اجمالی به رزومهها خواهند کرد و شما حدودا 31 ثانیه وقت دارید که نظر آنها را جلب کنید. اما کدام رزومهها در این زمان کم موفق خواهند بود؟ بسیاری از افراد وقت و هزینه زیادی را پای تکمیل رزومه کاری و یا رزومه تحصیلی خود صرف میکنند. روزها و ماهها وقت را برای نوشتن بخشهای مختلف میگذرانند و در بسیاری از مواقع به افراد متخصص در زمینه خدمات نگارش رزومه انگلیسی حرفه ای مراجعه میکنند. اگر شما نیز با وجود داشتن یک رزومه عالی و مناسب هنوز نتوانستهاید نظر کارفرما را جلب کنید، احتمالا یک قسمت خیلی مهم از کار را فراموش کردهاید. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.
در سیستم ردیابی متقاضیان، رد شدهاید
آیا تا به حال فرم آنلاین را برای استخدام در یک شرکت خاص پر کردهاید؟ با پیشرفت فناوری همین شرکتها دیگر وقت زیادی را برای بررسی رزومههای ارسالی متقاضیان صرف نمیکنند. مسئولان منابع انسانی یا همان کارفرماها از “سیستم ردیابی متقاضیان موسوم به ATS” استفاده میکنند که مانند یک فیلتر و صافی عمل میکند و آن دسته از متقاضیانی که رزومه کاری انگلیسی حرفه ای و استاندارد ارسال نکرده باشند بطور خودکار حذف میشوند.
آمار نشان میدهد که تنها 3 درصد از تمام افرادی که فرمهای آنلاین پر میکنند به مرحلهی مصاحبه حضوری دعوت میشوند! پس اگر درخواستهای آنلاین شما به مرحلهی مصاحبهی حضوری نرسیدهاند، یعنی در این سیستم حذف شدهاید.
لزوما تمام رزومههای دیده شده، خوانده نمیشوند
این خیلی بد است، نه؟ اما اگر هوشمندانه عمل کنید میتواند به نفع شما تمام شود. دلیل اینکه بسیاری از رزومهها دیده میشوند اما خوانده نمیشوند این است که شما در نظر بگیرید از میان هزار درخواست از طرف متقاضیان، صد درخواست به دست کارفرما میرسد.
مسلما آنها زمان کافی برای بررسی دقیق تمامی این رزومهها را ندارند. برای همین، آنها را “اجمالی” یا سریع بررسی میکنند. در این مرحله نیز بررسی کردن هر رزومه، زمانی معادل با 31 ثانیه طول خواهد کشید. رزومه شما چنانچه اصولی و حرفه ای نگارش شده باشد، در این 31 ثانیه میتواند نظر کارمند استخدام منابع انسانی را به خود جذب کند.
حال چکار باید کرد؟
تا 31 بشمارید و حجم اطلاعاتی که باید در اختیار کارمند منابع انسانی و کارفرماها قرار دهیم را اندازه میگیریم. مسلما تمام اطلاعات خود را به با ارزشترین و مهمترین آنها خلاصه خواهید کرد. در اینجا دو نکتهی بسیار مهم در مورد دیده شدن رزومه در خواندن اجمالی ذکر شده است:
قسمت سفید رزومههایتان را زیاد کنید
معنی این حرف این است که تمام فضاهای صفحه را با توضیح دادن در مورد خودتان پر نکنید. اجازه بدهید چشم در میان کلمات کلیدیای که برای پر کردن رزومه به کار بردهاید گردش کند. افرادی که در 31 ثانیه به بررسی رزومهها میپردازند به دنبال پیدا کردن کلمات خاصی هستند. شاید شما نیز این کلمات را در رزومهی خود نوشتهاید، اما چون زیاد نوشتهاید و برگه را شلوغ کردهاید آنها را پیدا نخواهند کرد و رزومهی شما را دور خواهند انداخت.
برای همین توصیهی ما این است که به جای نوشتن رزومه در یک صفحه، آن را در دو صفحه جای دهید و فضاهای سفید بیشتری ایجاد کنید. مسالهی مهم دیگر، اندازهی نوشتهها و حاشیهبندی صفحات است. حتما از اطراف محتوای رزومهی خود حداقل 7 اینچ فاصله بگیرید. اندازه فونت نوشتههای شما نباید برای حروف فارسی کمتر از 11 و برای انگلیسی کمتر از 10 باشد.
بروید سر اصل مطلب
یک راه بسیار موثر دیگر برای ایجاد فضاهای خالی و دیده شدن در بررسیهای 31 ثانیهای کارفرما این است که به ذکر حقایق بپردازید و از تعریف کردن و آب و تاب دادن خودداری کنید. هرچه شرکت و سازمانی که برای آن رزومه کاری میفرستید معتبرتر باشد اهمیت این اصل دوچندان میشود چون آنها به محض دیدن تعریفهای غیرعلمی و غیراستاندارد، رزومه را کنار میگذارند. با کلمات تخصصی و رقم و عدد صحبت کنید.
بگذارید واضحتر بگویم، به جای کیفی صحبت کردن به صورت کمّی، رزومهی خود را بنویسید. مثلا هیچگاه نگویید “من یک فرد خلاق و باهوش هستم که در زمنیه کاری شما تخصص دارم”بلکه بهتر است که اگر دستاورد و یا کار مهمی انجام دادهاید آن را خیلی خلاصه و مفید بنویسید، مثلا بگویید “من سه سال است که در قالب یک تیم 12 نفره با بودجهای مالی برابر با 300 هزار دلار در این زمینه به طور تخصصی کار میکنم” و در ادامه آدرس وبسایت و یا نام تیم خود را ذکر کنید. این نوع جملات کمی چشم خواننده را به خود میگیرد و ماندگاری رزومه را در ذهن کارفرما بیشتر خواهد کرد.
خودتان نوشتن رزومه را آغاز کنید
اگر به وبسایتهای رزومه ساز آنلاین فارسی و یا انگلیسی ایرانی مراجعه کرده باشید متوجه خواهید شد که این پلتفرمها بیشتر مناسب تهیه رزومه های معمولی برای برای شرکتهای داخلی در پستهای شغلی entry-level و mid-level ( تکنسین و کارشناسان تازه کار و نیمه حرفه ای انواع مشاغل ) هستند و مناسب برای ارسال به کمپانی های خارجی برای مهاجرت نیستند. اگر مسئله مهاجرت و استخدام در کمپانی های خارجی برایتان اهمیت زیادی دارد، پیشنهاد میکنیم که امور رزومه نویسی، کاور لتر و انجام مکاتبات اداری برای دریافت جاب آفر را به یک رزومه نویس متخصص بسپارید تا احتمال دعوت شما به مصاحبه کاری بالا برود.