یک رزومه خوب برای شرکتها، سازمانها و کارفرمایان خلاصهای از تجربیات، توانمندی، فعالیتها و مهارتهای شما را نمایش میدهد و به آنها در تصمیمگیری برای دعوت شما به مصاحبه کمک بسزایی خواهد نمود.
در سالهای اخیر نیز در بیشتر شرکتهای معتبر و پیشروی ایرانی به روشهای متداول و علمی و بین المللی پروسهی جذب نیرو صورت میگیرد و سازمانهای معتبر دیگر نه از طریق درج آگهی در روزنامه بلکه با کمک شبکههای اجتماعی تخصصی همچون لینکدین و سایتهای معتبر جذب و HeadHunt ( نیروهای متخصص مورد نیاز خود را ارزیابی و گزینش میکنند) و برای این منظور حتی هزینههای قابل توجهی را پرداخت مینمایند. پس اولین قدم برای پیدا نمودن شغل مناسب نوشتن رزومهی جامع، حرفهای و جذاب برای ایجاد “ First Impression “ در کارفرمایان است.
عدهای ممکن است به دلیل باورهای اشتباه که “ کسی رزومهی من را مطالعه نخواهد کرد “ و یا “ برای کار پیدا کردن حتماً باید آشنا داشته باشیم وگرنه امکان نداره جای خوب کار بِدن! ! “ و از این قبیل حرفها هیچگونه اهمیتی به نحوهی نگارش رزومه خود نداده و با فرمتهای اشتباه رزومهای را در سایتها آپلود کنند. حدوداً از سال ۲۰۱۰ تاکنون رزومههای مختلف به زبانهای فارسی و انگلیسی را بررسی نمودهایم و با مدیران منابع انسانی و روحیات آنها آشنا شدهایم. تمام رزومهها بررسی میشوند ولی برخی در چند ثانیهی اول رد شده و برخی دیگر مورد مطالعه بیشتر قرار میگیرند!
این تکنیک کلیدی را به خاطر داشته باشید:
تمام آنچه میتواند برای کارفرما جذاب باشد و به دعوت شما برای مصاحبه کمک کند را در یک سوم بالایی رزومه بگنجانید.
صحبتهای خانم گودرزی: مدیریت منابع انسانی
من از سال ۹۳ مدیر منابع انسانی شرکتهای IT هستم. تقریبا از سال۹۴ دیگه هیچ آگهی شغلی مربوط به جذب نیروهای متخصص رو از طریق روزنامه منتشر نکردم چون واقعا نتیجه اون چیزی نبود که انتظار داشتیم. بیشتر جذبهای ما در صنعت از طرق زیر صورت میگیره:
توصیه متخصصین و مشاورین و جستجو و ایجاد ارتباط با متخصصین حوزههای IT در شبکه اجتماعی لینکدین (در این مرحله اولین موضوعی که توجه من رو جلب میکنه نحوه معرفی فرد و بیان توانمندی هاشه، سابقه کاریش و اونچه بعنوان یکمتخصص در محل کارش انجام داده، تصویری که برای پروفایلش انتخاب کرده، کامنتهایی که بر روی سایر پستها گذاشته و پستهایی که منتشر کرده. (قطعا بدنبال اینم که بدونم فرد در این فضای حرفهای محتواهایی که به نوعی نشر داده و اونچه برای معرفی خودش به اشتراک گذاشته چقدر با تخصص و حرفهاش مرتبطه)
ایران تلنت، جابینجا، کاربوم و جستجوی رزومهها در همین سایتها. خب بحثی که هست اینه که همین سایتهای کارمندیابی خودشون یکتیپ استاندارد جهت ساخت رزومه کاری انگلیسی و فارسی ارائه میدن که راستش چندان برای من جذاب نیست اما مزیتش اینه که میدونم در هر قسمت رزومهها باید بدنبال چه چیزی باشم. در مورد رزومههایی که پیرو درج آگهی استخدامی در همین سایتها یا شبکههای اجتماعی برامون ارسال میشه این موارد توجه منو به خودش جلب کرده:
در اغلب موارد رزومهای که در قالب ورد و با فونتهای نامناسب ارسال میشه در وهله اول به هیچ وجه بررسی نمیکنم. یعنی برام در اولویت نیست. به نظر من نگارش رزومه خوب و وقت گذاشتن برای ساختن یکرزومه حرفهای نشاندهنده نگاه حرفهای و ارزشی هست که فرد برای خودش و خواننده رزومهاش و کارفرمای احتمالیش قائل شده. برای من مطلوبترین رزومهها مخصوصا برای کسانیکه در حوزه SEO، دیجیتال مارکتینگ، گرافیک و کسانی که در این گروه قرار میگیرن رزومههای اینفوگرافیک و خلاقانه است. تمام اونچه از یک رزومه برای من حاصل میشه، در تصدیق صحبت شما همون چیزی هست که در نگاه اول باهاش مواجه میشم.
سوالات و مشکلات خود پیرامون این مقاله و موارد مربوط به نگارش رزومه انگلیسی را میتوانید در قسمت دیدگاه کاربران انتهای همین صفحه مطرح کنید تا کارشناسان resumepro در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.
عالییییییییییییییییی