تا چه میزان به نکات رزومه نویسی اشراف دارید؟ آیا تابحال به نکات رزومه نوشتن فکر کرده اید؟ در این مقاله قصد داریم نکات مهم نوشتن رزومه کاری را بطور کامل تشریح کنیم. در یک روزمه انگلیسی باید تمامی نکات مربوط به حرفه خود را شرح دهید. البته به این نکته توجه داشته باشید که بیشتر از دو صفحه نشود. برخی از افراد به طور دقیق نمی دانند که باید در رزومه در مورد چه چیزهایی بنویسند و در مورد چه چیزهایی نه، و این می تواند دلیل بسیاری از نگرانی های فارغ التحصیلان و یا افرادی که به دنبال شغل دیگری هستند، باشد. در ادامه خلاصه ای از موارد بسیار مهمی که باید در رزومه ذکر شوند، به صورت فهرست برای شما ارائه می شود.
۱– طول رزومه باید متناسب باشد
فارغ التحصیلان و افرادی که سابقه کاری کمی دارند (مثلا زیر 10 سال)، طول رزومه به اندازه یک صفحه خلاصه شود و افردای که به دنبال شغل جدیدی هستند و تا به جال چندین باز شغل خود را تغییر داده اند و یا شغل شما نیاز به توانایی های بسیاری دارد، احتمالا رزومه شما در دو صفحه خلاصه شود.
۲– توجه ساختار یا فرم رزومه بسیار مهم است
برخی فکر می کنند که باید تجربیات شغلی خود را به ترتیب زمانی در رزومه وارد نمایند. اما می توان به دو صورت دیگر مانند ترکیبی و مهارت محور نیز باشد که هرکدام دارای مزایا و معایب مخصوص به خود نیز باشند. باید گفت که رزومههای با سبک مهارت محور برای افرادی مناسب است که می خواهند شغل خود را تغییر دهند و به دنبال شغل دیگری هستند و یا تجربیات کاری نسبتا زیادی دارند. در مقابل رزومه های ترکیبی برای مدیران ارشد و مدیرانی با سوابق شغلی زیاد و موفقیت ها و دستاوردهای متفاوت که نیاز به یک دسته بندی دارند، بسیار مفید است.
۳– متناسب بودن فونت و اندازه رزومه
انتخاب فونت و اندازه رزومه امری بسیار مهم است. به عنوان مثال برای نگارش رزومه استفاده از فونت های بسیار ریز مانند فونت ۹ به هیچ عنوان جالب نیست. همچنین استفاده از فونتهای فانتزی اصلا مناسب نیست. این نوع فونت برای کارتهای عروسی مناسب است. از فونتهای استاندارد و خوانا برای نگارش رزومه مناسب هستند. بهتر است از کاغذ A4 با فونت ۱۲ و از کاغذ A3 با فونت ۱۴ بهره گرفته شود. اصولا از کاغذ A4 (حدود ۲۱ در ۲۹ سانت) برای نگارش رزومه استفاده می شود.
۴– بهره گیری از طراحی و رنگ متناسب برای رزومه
لیندا آلن، سردبیر تیم Ms.CareerGirl به عنوان تیمی از زنان جوان حمایت کرده و به آن ها در یافتن حرفه مورد علاقه خود کمک میکند، استفاده از کاغذهای رنگی برای نگارش رزومه را درست نمی داند و استدلال می کند که رنگ انتخاب شده به احتمال زیاد استخدام کننده را نارحت خواهد کرد و پیشنهاد می دهد از رنگ های مختلف فقط در تیترها و عنوانها استفاده نمایید، به جای اینکه کل رزومه را رنگی کنید. یکی از راهکارها استفاده از رنگ برند تجاری شرکت مورد نظر است، در این صورت می توانید از این که شرکت استخدام کننده مشکلی با رنگ انتخابی شما ندارد، اطمینان حاصل کنید. تعدادی از موسسات شناخته شده که در زمینه نگارش رزومه فعالیت دارند، استفاده از رنگ سفید ساده برای پس زمینه و رنگ قهوه ای تیره یا مشکی بولد برای تیترها و رنگ خاکستری پررنگ مایل به مشکی برای متن را توصیه کرده اند.
۵– استفاده از حاشیه و فاصله گذاری های مناسب
برخی افردا از حاشیه های بسیار باریک استفاده می کنند تا رزومه شان در یک صفحه جای گیرد. اما مشکلی که پیش میاید این است که این رزومهها معمولا با دشواری خوانده می شود. برخی نرم افزارها هستند که به بررسی رزومهها می پردازند اما ممکن است در بررسی این رزومه ها به مشکل بر بخورند.
هرچند که اغلب قوانین مربوط به حاشیه و فاصله گذاری نادیده گرفته می شوند، اما بهتر است مورد توجه قرار بگیرد. باید در نگارش هر بخش دقت کافی به عمل بیاید و خواننده با خواندن آن به درستی دریابد که شروع و پایان متن کجاست. در این میان استفاده از بولتها، ستونها و نوشتن پاراگراف ها و جملات کوتاه و دیگر موارد این چنینی به روان و راحت خواندن رزومه کمک می کند و فرد استخدام کننده بهتر و راحت تر آن را مطالعه می کند.
۶– طرح مناسبی برای رزومه خود را در نظر بگیرید
در بسیاری از موارد تجارب و مهارتهای شغلی از تحصیلات به مراتب مهم تر است و بنابراین در قسمت های پایانی تحصیلات خود را ذکر کنید. برخی افراد هستند که به اشتباه رزومه زمان تحصیل خود را به شرکت های درخواست کننده نیروی کار ارسال می کنند، در صورتی که این سبک رزومه ها برای تجارب و سوابق کاری به هیچ عنوان مفید نیست. در ادامه لیستی از مواردی که باید در رزومه درج شود به همراه اولویت بندی آن ها آورده شده است:
- نام، نام خانوادگی و همچنین اطلاعات تماس name and contact details
- خلاصه ای از رزومه به همراه نکات مهم resume summary or highlights
- سوابق کاری work experience
- مهارتها skills
- تحصیلات و دورههای حرفه ای که گذرانده اید education and training
۷– نشانی اینترنتی (یوآرال) خود را درج نمایید
با پیشرفت فناوری امروزه شاهد این امر هستیم که بیشتر افراد وب سایت یا پروفایل شخصی دارند. بنابرانی در رزومه خود لینک وب سایت یا پروفایلهای خود را قرار دهید. البته لازم است این نکته گفته شود که صفحههای فیس بوک و توییتر شخصی هستند و لزومی ندارد در رزومه کاری قرار داده شود.
۸– حتما خلاصه ای از رزومه خود را قرار دهید
بهتر است یک خلاصه از رزومه خود آماده کنید؛ بهتر است این خلاصه حاوی که چند نمونه از دستاورد بسیار مهم و قابل توجه شما باشد، البته دستاوردهای شما باید در راستای تجربیات و توانایی های لازم شغل مورد نظرتان باشد، در واقع شما باید حرفه و مهارتهای خود را تنها در یک جمله به صورت خلاصه بیان نمایید.
۹– تحصیلات و دورههای حرفهای را که گذراندهاید، بیان کنید
زمانی که مدارک دانشگاهی و دوره های حرفهای کمی گذرانده باشید، نوشتن آن ها چندان دشوار نیست. اما زمانی که چندین مدرک و گواهینامه دارید، بهتر است دستورالعمل زیر را دنبال کنید:
- فهرست کردن نام مدارک یا گواهینامهها، نام موسسه و دانشگاه صادر کننده . degree or certification
- فهرست کردن مدارک بر اساس بالاترین سطح . highest educational attainment first
- فهرست کردن مدارک کارشناسی به ترتیب زمانی، و حذف آن ها در صورتی که به شغل مورد نظر مرتبط نیستند . Multiple post-baccalaureate degrees
- در صورتی که حداقل پنج سال سابقه کاری دارید، نیازی به ذکر تاریخ فارغ التحصیلی، معدل و دورههای حرفه ای که گذراندهاید ندارید. graduation date, GPA, and other coursework
- بیان نام گواهینامه ها، نام موسسات و مکان و تاریخی که گواهینامهها را دریافت نموده اید certifications and licenses
۱۰– تجربیات شغلی خود را بیان کنید
در واقع باید گفت مهترین بخش هر رزومه قسمت تجارب شغلی است، اما متاسفانه بیشتر افراد وقت کافی برای نگارش آن نمی گذارند.
در ادامه برخی راهکارها در جهت افزایش شانس خود در استخدام ارائه شده است:
- بهتر است روی دست آوردهای خود تکیه کنید نه مسئولیتها یا وظایف
- نامفهوم و نامشخص صحبت نکنید، به صورت دقیق هر چیزی را بیان کنید، در این میان استفاده از آمار و ارقام به وضوح و درک بیشتر منجر خواهد شد.
- دستاوردهای خود را به وضوح بیان کنید، در این راستا می توانید در مورد مشتریان و پروژههای خود جزئیات بیشتری ارائه دهید.
دقت داشته باشید که لازم به بیان تمامی تجارب و کارهای خود نیست. منظور این است که در صورتی که تجارب شغلی 10 یا 15 سال پیش شما ربطی به شغل مورد نظر ندارند، از بیان آن ها با جزئیات خودداری نمایید، تنها اشاره ای بکنید. همچنین به مواردی مانند سوابق کاری، ارتقا شغلی، مهارتها و توانایی ها و همین طور انتخاب قالب رزومه خود اهمیت بدهید.
۱۱– مهارتهای سخت افزاری و نرم افزاری خود را ذکر کنید
از جمله مهارتهایی که در ده سال اخیر بسیار مهم هستند وجز ضروریات استخدام به شمار می روند، توانایی تحقیق و پژوهش به صورت آنلاین و مهارت استفاد از نرم افزار ورد می باشد. در واقع این مهارت ها را تقریبا بیشتر افراد دارند و نمی توانند شرکت های استخدام کننده را تحت تاثیر قرار دهند. یکی از مواردی که به شما کمک می کند تا مهارت های مورد نیاز حرفه خود را متوجه شوید، بررسی پروفایلها و رزومه افراد با عناوین شغلی مشابه است.
فهرست کردن مهارت های نرم افزاری و مهارتهای شغلی و همچنین مهارتهایی که امتیاز محسوب میشوند، امری بسیار مفید است.
۱۲– از کلمات قدرتمند استفاده کنید
کلمات و عبارات کلیشهای شامل مدیر، مسئول و یا رهبر بپرهیزید. از کلمات متمایز کننده که باعث برتری شما نسبت به بقیه می شود، استفاده کنید.
مثال های زیر را در نظر بگیرید:
- “Improved process for resolving customer complaints to shorten resolution time by 2 days.”
- “Streamlined process for resolving customer complaints to shorten resolution time by 2 days.”
“Improved” این کلمه به شدت مبهم و معمول است، اما کلمه ای مانند ” Streamlined ” به ندرت مورد استفاده قرار میگیرد و می توانید موفقیت خود را در کاهش زمان رسیدگی به شکایات مشتریان با استفاده از آن توصیف نمایید.
۱۳– از کلمات کلیدی استفاده نمایید
تاثیری که کلمات قدرتمند بر استخدام کننده دارند، بسیار زیاد است، البته باید توجه داشت که این کلنات باید با کلماتی که استخدام کننده به دنبال آن هاست مرتبط باشند. این نکته را در ساخت رزومه حرفه ای انگلیسی و فارسی حتما به یاد داشته باشید. بنابراین استفاده از کلمات کلیدی را در نظر داشته باشید. منظور از کلمات کلیدی تحصیلات، مهارتها، تجارب کاری و دورههای حرفه ای گذرانده هستند. این کلمات در واقع فیلتری هستند که به استخدام کنندگان در بررسی متقاضیان کمک می کنند.
حال سوال این است که در چه چاهایی باید از کلمات کلیدی استفاده شود؟ جواب این است: تا آنجا که می توانید از کلید واژه ها یا کلمات مترادف استفاده نمایید. به عنوان مثال، به جای اینکه مدام از ” social media management “، استفاده کنید، بهتر است شکل اختصاری آن “SMM” و یا ” social media management ” یا ” Facebook Marketing ” را به کار بگیرید.
در بیشتر موارد، مهارتها یا عناوین شغلی همان کلمات کلیدی هستند، البته گواهینامهها (CPA)، مدارک دانشگاهی (MBA)، PHD یا اصطلاحات صنعتی شامل ادغام و مالکیت نیز به عنوان کلمات کلیدی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. به آگهی های استخدام مراجعه نمایید تا کلمات کلیدی استخدام شرکت های را بیابید.
۱۴– تلاش کنید تا از عبارات منسوخ استفاده نکنید
رعایت این نکته در ساخت رزومه کاری انگلیسی بسیار حائز اهمیت میباشد. یکی از ایراداتی که می توان نسبت به برخی رزومه ها وارد کرد این است که در قسمت بالایی واژه رزومه به چشم می خورد و این چیزی نیست که افراد استخدام کننده انتظار داشته باشند. همچنین ذکر منابع در انتها به هیچ عنوان لازم نیست. در واقع این دو از بدیهیات می باشند. علاوه بر این ها، ذکر عبارتهایی چون«Duties included» یا «Responsibilities» در رابطه با ضروری نیست و تا جای ممکن باید حذف شوند.