کمتر کسی است که در شرکتی فعالیت داشته و با لینکدین آشنایی نداشته باشد. یک شبکه اجتماعی کسب و کار محور که مخاطبان بسیاری داشته و میتوان از طریق آن با افراد بسیاری در شغلها و فعالیتهای مختلف آشنا شد. البته همچنین افراد میتوانند حتی شغل دلخواه خود را از طریق این شبکه اجتماعی بیابند.
نیم نگاهی به تاریخچه لینکدین
این شبکه اجتماعی تجاری بوده که نسخه اولیه آن در سال 2002 آغاز به کار کرد. اما نسخه نهایی آن در سال 2003 آغاز به کار کرده و تعداد کمی به این شبکه مراجعه نموده و به عضویت شبکه درآمدند. در آن سالها لینکدین چندان محبوب و مشهور نبود و با گذشت زمان و گسترش فضای مجازی این شبکه اجتماعی نیز پیشرفت چشمگیری در میان فعالان کسب و کار پیدا کرد.
در سالهای اول تعداد بازدیدکنندگان شبکه چندان بالا نبوده اما در سال 2006 از 20 میلیون گذشت. با گذشت نزدیک به 7 سال در سال 2013 تعداد کاربران این شبکه اجتماعی تجاری از 260 میلیون نیز گذشت. مدتی بعد با پیشرفتی که این شبکه اجتماعی داشت، مایکروسافت بر آن شد تا لینکدین را از آن خود کند؛ به شکلی که با قیمت 26 میلیارد دلار لینکدین با همان ساختار به مایکروسافت رسید. در اواسط دهه این شرکت ردموندی اعلام کرد اگرچه لینکدین را خریداری کرده اما نمیخواهد تغییراتی در ساختار و مدیریت آن به وجود بیاید، از این رو تیم توسعه دهنده همچون گذشته به کار خود ادامه میدهند اما این بار نظارت مایکروسافت هم وجود دارد.
با تمام این تفاسیر در سال 2019 تعداد کاربران این برنامه به 630 میلیون رسید که بسیار خیره کننده است. به طور کلی رقیب خاصی را نمی توان برای لینکدین نام برد و این شبکه اجتماعی به شکل قوی راه خود را ادامه میدهد. در هر صورت باید بیان داشت که لینکدین شبکه اجتماعی موفق تجاری محسوب میشود. در سالهای گذشته برمحبوبیت آن افزوده شده و افرادی که به این شبکه مراجعه میکنند علی رغم برخورداری از یک رزومه انگلیسی بین المللی استاندارد که آن را به کمپانی ها ارسال میکنند، باید از بخش اطلاعات شخصی کاملی در لینکدین برخوردار باشند زیرا ممکن است یک کارفرما جهت یافتن نیروی مستعد به لینکدین مراجعه کرده و اگر اطلاعات شخصی و سابقه کاری شما ناقص باشد، معرف خوبی برای شما نخواهد بود. همین امر فرد موردنظر را از استخدام شما منصرف میکند.
یک پرسشی که باید به آن پاسخ دهید این است که آیا در 30 ثانیه میتوانید خود را توصیف کنید؟ شما با خلاصهای از اطلاعات شخصی در لینکدین، اطلاعات کاملی را به مخاطب خود ارائه میدهید. بنابراین اگر میخواهید در زمینه کسب و کار بهتر شناخته شوید، سری به لینکدین زده و درباره خود در بخش اطلاعات شخصی جزئیاتی را یادداشت کنید تا همگان با سابقه کاری و شما بیشتر آشنا شوند. با یکی دیگر از مقالات آموزش لینکدین در خدمت شما هستیم؛ در این مطلب میخواهیم شما را با نحوه نوشتن اطلاعات شخصی مناسب در صفحه لینکدینتان آشنا سازیم.
نخستین مرحله: شما واقعا چه کسی هستید؟
هنگام نوشتن خلاصه اطلاعات شخصی در LinkedIn، باید به موارد اساسی اشاره کنیم. قبل تکمیل فیلدهای هویت شخصی در لینکدین، ابتدا باید سوالاتی از خودتان بپرسید: شما برای چه چیزی شناخته شده هستید؟ هویت شما چیست؟ چگونه کار شما به افراد دیگر کمک میکند؟
شما باید اطلاعات نسبی از خود در لیندکین قرار دهید. عمده افرادی که حساب لینکدین شما را مطالعه میکنند بیشتر هدفشان کسب جزئیات شغلی بوده و چندان برای آنها اهمیت ندارد در چه دبیرستانی تحصیل کردید لذا نیازی نیست به جزئیات بسیاری بپردازید.
شما باید به صورتی اطلاعات حساب لینکدین خود را تکمیل نمایید تا به کاربر موردنظر جزئیات لازم پیرامون شما ارائه دهد. به نوعی باید خلاقیت و تفکر انتقادی شما برای فردی که وارد پروفایل شما میشود، روشن گردد. اگر در صفحه شخصی لینکدین خود اطلاعات کامل و دقیقی ارائه ندهید، بازدیدکنندگانی که به صفحه شما میآیند ابهامی در آشنایی با شما خواهند داشت. بنابراین بهتر است خود را به خوبی معرفی کرده تا آنها در صورت لزوم به برقراری ارتباط با شما بپردازند.
مرحله دوم: کارتان چیست؟
همانطور که گفته شد، یکی از اصلیترین هدف شما برای ساخت حساب پروفایل لیندکین این است که نشان دهید شغل شما چیست و میتوانید یک انسان خلاق و موفقی هستید. البته ناگفته نماند که لزومی ندارد هرفردی که در لینکدین حساب باز میکند، در کسب و کار خود فردی موفق باشد. زیرا عمده افرادی که در این شبکه اجتماعی حضور دارند، اشخاصی معمولی با مدارج علمی و مشاغل mid-level مشخص و معین است بنابراین نباید بیان کرد که لینکدین تنها جایی برای افراد موفق و باهوش است و سایر افراد جایی در این شبکه اجتماعی ندارند. به نوعی باید در این شبکه اجتماعی سطح خلاقیت و استعداد خود را نشان دهید تا اثبات کنید یک فرد معمولی نیستید.
حتما باید سابقه شغلی تان را مشخص کنید و نشان دهید در حال حاضر شغل شما چیست؟ در غیر اینصورت برای کسانی که از صفحه شما بازدید میکنند و به دنبال نیروی کار هستند، این موضوع که وضعیت کاری شما چیست مبهم خواهد بود لذا باید به این موضوع نیز توجه داشت.
بنابراین در قدم دوم باید وضعیت کاری و سابقه شغلی خود را در صفحه لینکدین خود مشخص سازید و نباید به موارد بیهوده بپرازید. باید دقت لازم را در نوشتن ماهیت و سابقه شغلی تان به خرج دهید تا دیگران بطور شفاف متوجه هویت و تخصص شما شوند.
مرحله سوم: قسمت پایانی کامل
سعی داشته باشید که در صفحه لینکدین خود اطلاعات جامع و کاملی ارائه دهید. البته اطلاعات کامل بدان معنا نیست که هر جزئیاتی را لینکدین خود قرار دهید بلکه هدف از آن مشخصات مختصر اما درعین حال مناسب است تا کاربری که به بازدید از صفحه شما میپردازد، با جزئیات کامل و جامعی از شما روبرو شود؛ جزئیاتی که با مطالعه آن سوال مهمی درباره شما در ذهنش باقی نماند. لذا بایستی دقت بالایی در نوشتن اطلاعات لینکدین داشته باشید.
توصیه میکنیم اگر در تکمیل فیلد خاصی با ابهامات و سوالاتی مواجه شدید، میتوانید به پروفایل دیگر کاربران مراجعه کرده تا کمی با قلق های نحوه نوشتن محتوای پروفایل لینکدین آشنا شوید و چنانچه میخواهید بشکلی حرفه ای و تخصصی حساب کاربری حرفه ای داشته باشید
ناگفته نماند که باید در نوشتن شرح حال لینکدین دقت عمل داشته باشید و اگر اشتباهی رخ دهد و اطلاعاتی نادرست درج شود، قطعا میتواند به ضرر شما باشد. هر چیزی پایانی دارد و حساب لینکدین هم شامل قسمت پایانی میشود. در مرحله آخر میبایست یک تمبر را در خلاصه لینکدین خود قرار دهید تا بدین جا خواننده میداند شما چه شخصی هستید و چه کاری انجام میدهید. اکنون با یک جمله قوی به پایان برسید. نوشتن اطلاعات لینکدین اهمیت بالایی داشته و نباید جزئیات نابجا و نامطلوب را در این قسمت درج کنید.
کاربری که به حساب لینکدین شما آمده میخواهد با اطلاعات کاملی روبرو شود و قرار نیست با جزئیات محدود مواجه شود. بنابراین انتهای اطلاعات را با جزئیات کامل و مختصرتر به اتمام برسانید. سعی کنید بخش information را بیهوده طولانی نکنید چرا که معمولا کاربرهای شبکه های اجتماعی تمایلی به مطالعه محتواهای طولانی ندارند.
کلام آخر
اگر قصد مهاجرت دارید و در مرحله کاریابی و دریافت جاب آفر هستید باید بدانید که روزانه چندین نفر به حساب شخصی لینکدین شما مراجعه میکنند تا آشنایی بیشتری در صورت نیاز برای همکاری آینده داشته باشند. همچنین اگر رزومه کاری به کمپانی خاصی ارسال کرده باشید معمولا مدیران منابع انسانی سری به پروفایل لینکدین شما خواهند زد بنابراین اهمیت بسیاری دارد که به حرفه ای بودن پروفایل لینکدین خود توجه ویژه داشته باشید.